Hodnocení 2. semestru na FF MUNI

Úspěšně, bez ztráty jediné kytičky, se mi podařilo absolvovat i druhý semestr na Filosofické fakultě Masaryčky, na oboru Anglický jazyk a literatura, zdárně tak pokračuji ve studiu jak na mé hlavní škole, kterou je FIT, tak i na téhle “bokovce”. Pokud bych měl srovnat náročnost FIT a FF, tak FF je něco jako procházka růžovým sadem, kde si můžete na půl roku sednou a dělat úplné kulové. Oproti úsilí, které člověk vynaloží, na naprogramování všech projektů na FIT, je celková práce nutná přes semestr na FF víceméně nulová, přečíst dvě knížky, a semotamo se naučit na test z Practical English, kde je sice na každý test nutno znát asi tisíc nových slovíček, tunu gramatiky a sto pojmů z czenglish, ale když člověk ví jak se na to naučit, stačí tomu věnovat jeden večer a je vystaráno. Abych řekl pravdu, nechápu kde se vzaly všechny ty fámy, že angličtina na Masárně je těžký hardcore, ale uvidíme další semestry, třeba to ještě teprv příjde :D

Practical English II.

Tento předmět se nesl ve stejném duchu jako první semestr, cvičení sloužily opravdu jen jako cvičení. Udělalo se pár rozhovorů, nějaké cvičení na vocabulary nebo czenglish a šlo se domů. Za semestr bylo opět nutné napsat tři zápočtové testy, každý aspoň na 70 procent, jinak jste nebyli připuštěni k závěrečné zkoušce. Za čtyři týdny, což je interval mezi jednotlivými testy se stihne “probrat” zhruba 3000 slovíček, každá lekce se zaměřuje na jistou oblast – zvířata, oblečení, vzdělání a tak se člověk často učí slovíčka, jejichž význam nezná ani v češtině nebo až do té chvíle než si ho přečetl vůbec netušil, že nějaký takový kus oblečení nebo zvíře existuje. Další věcí na testu je czenglish, dostanete několik vět, ve kterých je někdy použita fráze, které, když přeložíte do češtiny smysl dávají a Češi je tak hojně používají, ale v angličtině ve skutečnosti neexistují. A poslední částí je pak pár kapitol z gramatiky. Jak už jsem zmínl, abyste prošli, musíte mít alespoň 70 procent bodů v součtu ze všech testů. Je to celkem vysoko ansazená laťka a osobně jsem se tohoto předmětu ze začátku docela bál, když se ale člověk učí ze vzorových testů, které jsou k dispozici v Elfu a testů, které posbírali lidi za poslední roky, tak je velká šance, že se některé věci budou opakovat a test tak v klidu napšete.

Pokud jste splnili zápočet, čeká vás po dvou semestrech postupová zkouška, na které vlastně závisí celé vaše studium na KAA. Pokud ji nedáte, nemůžete se zapsat skoro ani jeden předmět v dalším roce… Zkouška je víceméně to samé jako cambridgské zkoušky CAE a měla by odpovídat i její náročnost, tedy stupně C1/C2. V kuloárech se neslo, že je to docela dávačka a není třeba se ničeho bát a opravdu, test nebyl nijak náročný, ústní část byla taky v pohodě. Jediné co mi na zkoušce vadilo, byla část Reading. Zkouška se psala na počítači a tak člověk musel neustále skrolovat mezi textem a otázkami, což mi značně ztěžovalo práci, štvalo mě to a tak jsem nakonec většinu otázek otipoval, protože jsem si byl jistý, že už mám dost bodů, abych zkoušku udělal. Naštestí to vyšlo a i přes ztrátu bodů v readingu jsem měl nakonec C, s tím, že mi chyběl snad jeden bod do B. Celková úspěšnost se pak pohybovala kolem 95%, takže myslím, že to opravdu nebylo nic nepřekonatelného.

Celkov hodnocení 8/10

Úvod do fonetiky a fonologie

Velice zajímavý předmět, přednášený milou paní Tomkovou, na hodinách se probíraly rozdíly ve výslovnosti různých akcentů, odlišnosti ve spellingu a jiné rozdíly pramenící z různé geografické či sociální oblasti mluvčího. Pouštěli jsme si spoustu ukázek, videí a hodiny byly vůbec zábavné. Škoda jen, že na závěrečnou zkoušku nás vlastně vůbec nepřipravily. Hodnocení předmětu bylo rozděleno na 40 bodů z ústní části a 60 z písmného testu. Z pohovoru jsem obdržel 25 bodů, což si myslím bylo vzhledem k tomu jak jsem byl vyklepaný, nervózní a u každého slovíčka jsem si několikrát v duchu rozmýšlel jak že se vlastně vyslovuje, abych ho řekl správně, docela ucházející výsledek. Dostal jsem strženo 7 bodů za jakési špatné zkracování, které prý ale do týdne klidně odstraním a mám prý na to mít víc jak 30 bodů. To bylo sice moc pěkné, ale přecejom už jsem si nenašel čas mezi mými 15 zkouškami, abych si zašel s paní Tomkovou poklábosit podruhé. Na test bylo nutné se naučit fonetický přepis, vlastnosti jednotlivých fonémů nebo jak se tomu říká (ve které části se tvoří, znělost/neznělost), prostě to samé co se probírá v češtině a já jsem nikdy neposlouchal, protože koho zajímá, jestli se l tvoří položením jazyka na zuby nebo až na měkké patro, prostě ho řeknu a dál to neřeším, no a taky trochu teorie. Testy byly stejné jako minulý rok, 5 skupin, škoda jenom, že jsem se to dozvěděl až po zkoušce. Každopádně i přes značné obtíže jsem test napsal přesně na 36 bodů, což byla hranice průlezu a s celkovým E jsem si spokojeně doma brumlal, protože zhruba 40% lidí to nedalo.

Celkové hodnocení 7/10

Anglická mluvnice II.

Opět to samé jako první semestr, bohužel povinná docházka na cvičení, kde pan přednášející hlasem umíracíjího muže povídal cosi o gramatice ze svých slidů. Nikdo ho nikdy neposlouchal, jemu to nevadilo, všichni si dělali něco jiného a po 45 minutách jsme se rozešli domů. V průběhu semestru byly tři testy, z toho dva lehké, poslední trochu těžší, ale i tak, stačilo se gramatiku naučit den předem z Logman English Grammar a nebyl problém.

Hodnocení 4/10

Úvod do literatury II.

Oproti prvnímu semestru byl tento předmět nyní vyučován po skupinách. Já jsem měl jako vyučující Mgr. Markétu Dudovou. Přišla mi jako příjemná slečna/paní? Snažila se s námi vždy nějakým způsobem rozebírat danou četbu a její hodnocení bylo vcelku úsnosné. V tomto předmětu je nutné načíst povinnou literaturu, ze které následně na hodinách píšete response paper, což je krátká esej/úvaha na danou otázku. My jsme měli přečíst Wuthering Heights a Buddha of suburbia. Ani jednu jsem nedočetl do konce, u Wuthering Height jsem měl chuť hodit si mašli už po přečtení prvních pár kapitol, jelikož je to jedna velká telenovela, akorát se odehrává v 18. století někde v Anglii, Buddha byl už trochu lepší, ale ani tak mě moc nenadchl a prostě se našly jinčí aktivity, které jsem považoval za přínosnější než zrovna čtení tohoto díla. Všechny mé response papery jsem měl ohodnocen skoro vždy maximálním počtem bodů, s poznámkou excelent. Jsem na sebe opravdu pyšný, že dokážu napsat esej za plný počet bodů i na knihu kterou jsem nečetl, je fakt, že vaření z vody nás na gymplu učili hodně dobře, takže jsem to konečně pořádně uplatnil :D Pro udělení znáky je také nutné vypracovat portfolio, které sestává z tří menších prací a pak závěrečné eseji o 1700 znacích, zaobývající se rozborem nějaké části jedné ze dvou knih. Má první esej, kterou jsem stvořil asi během hodiny a byla víc pamflet než akademická esej mi byla vrácena zpět s F. V poznámce bylo napsáno cosi, že ještě jednou napíšu něco takového a utrhne mi hlavu, že se mám přihlásit do Creative writing contest, kterou s tím určitě vyhraju, ale že tohle protě není akademická esej a tak jsem byl nucen ji celou napsat znovu. Několik hodin jsem se trápil s tím, aby esej opravdu byla esej a naštěstí se napodruhé líbila a celkem jsem dostal C. Vzhledem k tomu, že rozbor literárních děl pokládám za totální absurditu a nevidím v tom žádný přínos, byl pro mě celý tento předmět jedním velkým utrpením, ale zvládnl jsem ho, takže čert to vem.

Hodnocení 2/10 (a ty dva body jen díky snaze Mgr. Dudové)

Kultura Velké Británie II.

Stejně jako v prvním semestru, probíraly se zde dějiny VB, tentokrát od dob světových válek až po současnost. Přednášky patřily k mým nejoblíbenějším, jelikož profesor Hardy, stejně jako Kaylor dokázali vyprávět, hlavně pak o politických tématech, s úžasným zápalem i vtipem. Na přednášky chodilo v průběhu semestru maximálně 40 lidí, což je tak slabá pětina ročníku, což je myslím si škoda. Tenhle předmět se mi opravdu líbil. Zkouška byla opět jako v prvním semestru jednoduchá, dokonce jsem u ní vytvořil nový osobní rekord cca. 150 vteřin a měl jsem zkoušku hotovou. Píše se na počítači, dostanete 50 otázek ABCD, jedna správná odpověď, jedna z odpovědí většinou totálně absurdní, takže vybíráte de facto ze tří možností. Vzhedem k tomu, že se otázky generují ze souboru asi 100 otázek a taky tomu, že je k dispozici velice dobrý studijní materiál, kde najdete na všechny otázky odpovědi, byla zkouška opravdu brnkačka, 44 bodů z 50 a celkem A.

Celkové hodnocení 9/10

Kultura USA II.

Také to samé jako první semestr a opět se probíraly pro změnu moderní dějiny. Přednášky od Jeffa nebo Kaylora byly výborné, od pana Pospíšila a.k.a. Jean Renno s koňskýma očima byly trošku nudné, nevím jestli je to jeho angličtinou a uspavačským hlasem, ale prostě to nebylo ono. Docházka byla povinná, jelikož se předmět zapojil do jekéhosi evropského projektu, ale člověk se musel jenom zapsat na prezenčku, takže nebyl problém některé přednášky vynechat a i tak tam “být” :) . Zkouška byla jedna z nejtěžších na FF, ale opět oproti FIT množství informací, které člověk musí pojmout tak čtvrtinové. Hodně pomohlo učit se z minuloročných testů a projet si prezentace. Nakonec jsem to zvládl na výbornou a B.

Celkové hodnocení 7/10

Slovenština

Tento předmět byl vyučován on-line. To znamenalo, že na Elfu bylo několik cvičení, které jste mohli dělat kdy jste chtěli, klikrát jste chtěli, akorát jste museli získat apoň 400 bodů ze 600. Každý měl cvičení totožné a tak nebyl problém, “zeptat” se někoho kdo to již zdárně vypracoval o pomoc. Pro zdárné ukončení bylo také třeba napsat závěrečný test, také online, ovšem jen s jedním pokusem na 70 procent, jak už je na FF zvykem. Požádal jsem o pomoc s tímto testem napolo slovenskou kamarádku a test tak úspěšně zvládl(a).

Hodnocení 5/10

Nanotechnologie

Hledal jsem nějaké předměty, které by enmusely být těžké a mohly mě zajímat a tak jsem si dal na PdF Nanotechnologie, přednášky měl předmět jenom dvě a jednou se šlo do laboratoře výroby integrovaným obvodů, ve které jsem náhodou tři měsíce pracoval, takže jsem návštěvu vynechal, přednášky byl čistě informativní, bylo nás tam asi 8 a jedíné, co bylo nutné udělat, aby nám dali zápočet tak napsat něco o již zmíněné laboratoři. Sečtenou tři kredity zadarmo.

Celkové hodnocení 6/10

Ruština pro začátečníky 2.

Rozhodl jsem se pokračovat po prvním semestru v základech ruštiny, tento semestr jsem si dal místo Dr.Valové paní Malenovou a musím říct, že i když s paní doktorkou byla sranda a byla to Ruska, tak pí. Malenová toho naučila mnohem víc. Přednášky bývaly ale v úterý pozdě večer, což mi vůbec nesedělo hlavně ke konci semestru, a tak jsem na ně nemohl chodit. Závěrečný test měl opět limit 35 chyb, což je dost, ale jelikož se v něm objevila hlavně látka z poslední kapitoly učebnice, na kterou jsem jaksi zapoměl, tak jsem si test musel napsat až na druhý pokus, který byl už výrazně lepší.

Celkové hodncoení 7/10

Tělocvik – posilovna

Tenhle semestr jsem si dal jako tělocvik possilovnu, ne že bych byl nadšenec kulturismu, ale pořád mám nějaké problémy se zádama a od malého karambolu na lyžích ještě na gymplu s ramenem, tak jsem se rozhodl zkusit trochu víc svičit, aby se to spravilo. Byl jsem překvapený, že pravidlené cvičení opravdu neslo své výsledky, bohužel přes zkouškové už nebyl čas do posilovny chodit a jak člověk dva týdny nic nedělá a jenom sedí u počítače, tak se to všechno hned zase vrátí. Tak jako tak, posilovna pod hradem je pěkná a velká a každý si tam najde to svoje. Takže můžu jen doporučit

Celkové hodncoení 10/10