Hodnocení 4. semestru na FF MUNI

Čtvrtý semestr na FITu byl víceméně stejně hektický, chaotický a o trochu náročnější než ty předchozí. Byly to týdny plné hněvu, nadávek, praskajících nervů, mnoha hodin proseděných nad projekty ať už bezvýsledně nebo úspěšně a ještě více hodin strávených prokrastinováním. Každopádně, je to za mnou a dokonce s lepším výsledkem než ze semestru předcházejícího, i když ani tak se to endá pokládat za heroický úspěch. Semestr byl náročný hlavně díky spoustě projektů, bylo jich zhruba 14, ale když člověk ví jak na to, má kamarády se správnými znalostmi a ochotou, tak ani tak vysoké číslo nakonec nebylo nezvládnutelné.

Co se týče hodnocení semestru jako celku, řekl bych, že to byl konečně semestr k něčemu, kde jsem se dozvěděli něco praktického, dělaly se věci, které mají reálné a viditelné výstupy a látka byla v některých předmětech konečně zajímavá. Takže ybch to zatím viděl na nejlepší semestr ze všech čtyř doposaď absolvovaných. Má návštěvní morálka se bohužel ale ani přes to, že mě probírané věci docela zajímaly nezvedla a tak jsem většinou navštívil první, maximálně i druhou přednášku a dále docházel jen na cvičení. Nakonec toho ale ani letos nelituji, jelikož si myslím, že finální učení se na zkoušky mi toho dalo více než kdybych rpavidelně chodil na přednášky…

IDS – Databázové systémy

Tento předmět se zaobývá problematikou databází, jejich návrhu, prací s nimi, jejich fyzickému konceptu atd. Přednášel pan děkan Zendulka. Jeho výklad mi přišel strašně únavný a postrádající nějakou jiskru, i když vždy mluvil k věci a látku srozumitelně vysvětloval, mluvil až moc pomalu a tak se počt důležitých informací na časovou jednotku blížil neúprosně k nule, což mělo za následek rychlý přechod do polohy superman a tři hodiny spánku. S tvorbou databází jsem se už okrajově setkal a tak začátky a seznámení se s MySQL pro mě nebyl problém, pár malinkých projektů na vytvoření DB a SELECTy byla brnkačka, finální projekt v prostředí Oracle Form Builder byla už věc jiná. Při programování v tomto programu máte pocit, že jste se ocitli v alchymistické laboratoři a zkoušíte, jestli tohle náhodou bude fungovat, házíte kolem sebe vzteky věcmi, protože to co chcete nikdy nefunguje a když už se to náhodou jednou rozjede, tak při dalším spuštění zasáhne vyšší moc a opět nic nefunguje. Pán u obhajoby byl ale velice vstřícný a asi měl s Oracle Forms vlastní zkušenost a tak hodnotil velice sportovně. První termín zkoušky nebyl těžký, avšak hrubě jsem podcenil přípravu a v příkladech, které jsem věděl jsem udělal zbytečné chyby z nepozornosti a byl jsem tak nucen jít na opravný termín. Ten byl o třídu horší, avšak nějakým způsobem se tam našlo minimum bodů pro úspěch a já tedy prospěl.

Celkové hodnocení 4/10

IPK – Počítačové komunikace a sítě

První předmět zaměřený čistě na sítě. Tato oblast IT mě nikdy moc nezajímala a ani nebavila. Na přednáškách se dle informací střídalo několik přednášejících, přičemž někteří by se nemuseli stydět své výkony poslat do pořadu Natoč to!, popřípadě by bylo zavhodno jejich projevy zapsat do análů historie, například multicasting aneb “Díváme se na fekální maďarské porno” bylo opravdu zajímavé posloucháníčko. Předmět měl tři projekty, odstupňované dle složitosti, každý dělal nějakou jinčí síťovou komunikaci. Za projekty nebylo potřeba minimum bodů a tak se dalo na poslední vyprdnout, pokud se vám povedlo získat dost bodů na zápočet z prvních dvou a za tři minitesty v průběhu semestru. Testíky byly formou ABCDE, 1 až n správných odpovědí. Písemky probíhaly většinou jako hromadná diskuze celé přednáškové místnosti a tak se na nich dalo získat dosti bodů za málo námahy. Zkoška byla docela náročná, i když se obtížnost lišila skupina od skupiny, každopádně i když jsem písemku psal jako recept na vaření z vody a jako bonus jsem místo posledního algoritmu napsal tabulku playoff letošního MS v hokeji, byl jsem oceněn přesně minimem bodů, abych IPK prolezl, čímž bych chtěl poslat jeden velký dík panu Ryšavému, který mi písemku hodnotil…

Celkové hodnocení 5/10

IPP – Principy programovacích jazyků a OOP

Strašák tohoto semestru. Obdoba IOSu, tuny pojmů a teorie, probíraly se všechny možné druhy programovacích jazyků. Takže jediné co člověk musel udělat, aby prošel bylo se vše nabifloat. Projekty zde byly dva, jeden v jazyku Python a druhý v Perlu, bylo možné si vybrat z několika možných zadání. Potěšilo mě, že skripty měly většinou nějaké praktické uplatnění. V druhém projektu se mi bohužel vyskytla nějaká chybka a tak jsem nedostal moc bodů, ale jinak bylo hodnocení dle mě férové a člověk dostal co si zasloužil za to co naprogramoval. Na druhou stranu je nutné říci, že zadání nebylo vždy jednoznačné a odpovědi někdy frustrovaných lidí zodpovědných za dané projekty byly totálně k ničemu a člověk tak někdy nevěděl, co jak vlastně udělat. Půlsemestrálka byla docela hratelná, prvotní obavy, které v nás vzbudily předchozí ročníky, kde byla půlsemka na levelu hardcore, se nevyplnily a většina lidí se pohybovala kolem hranice 11 bodů, tedy slušné poloviny. Zkouška obsahovala 10 otázek po 6 bodech a jednu bonusovou na kterou ovšem člověk stejně neměl šanci odpovědět, jelikož její výběr pravděpodobně probíhal stylem, někam strčím prst do skript a na ten řádek se zeptám. Na tomto předmětu vyletí každoročně nejvíce lidí, každopádně ani jeden “strašák” z FITu mě nijak nedostal a až paradoxně v nich mám vždycky nejlepší výsledky, takže i když zkoušku opět neudělalo více jak polovina lidí, já jsem dostal 42 bodů z 60 a byl jsem v první dvacítce úspěšných ze zkoušky. Předmět mi mimo to, že jsem se naučil dělat v Perlu a Pythonu nedal ovšem vlastně nic, teorie byla tak suchá a dle mého nepotřebná, že už teď byste z ní v mojí hlavě nic nenašli.

Celkové hodnocení 6/10

IZG – Základy počítačové grafiky

Vcelku zajímavý předmět, který oproti jiným má hmatatelné a viditelné výsledky. Přednášející vypadal jako fajn chlapík, který vykládal látku příjemně a zajímavě, ale těžko říct, byl jsem jen na jedné přednášce…Každopádně látka mě docela zaujala a byla dobře pochopitelná, protože si pod tím, alespoň tedy částečně, mohl člověk něco představit. Předmět obsahoval i cvičení, na kterých jsme si vždy naprgramovali, co co se probíralo na přednášce, příklady byly většinou triviální, každopádně jsem cvičení bral jako velký přínos, protože opět se vše jen učit teoreticky by mě opravdu už iritovalo. Projekt zde byl jeden, jednalo se o vykreslení 3D modelů. S pomocí kolegy, který mi předal své know-how a tak mě zásadně postrčil k řešení šlo nakonec jen o naprogramování pár řádků kódu. Příjemné bylo taky, že tři nejrychlejší projekty byly nakonec oceněny sedmičkou vína, takový vstřícný přístup se na FITu často nevidí. Půlsemestrálka i zkouška byly velmi podobné, otázky ABCD s jednou odpovědí + několik fulltextových otázek. Oba testy byly docela lehké, jediná nepříjemnost byla strhávání bodů za nesprávné odpovědi, přičemž se za nesprávnou odpověď strhával celý bod, tedy stejně kolik jste mohli získat na odpověď správnou.

Cekové hodnocení 8/10

IZU – Základy umělé inteligence

Snad nejzajímavější předmět tohoto semestru. První půlka semestru byla zaměřena na algoritmy řešící nejlepší řešení problémů jako BFS, Greedy Search, A* atd. spolu se základními rozhodovacími technikami pro hraní jednoduchých her. Druhá část byla věnována logiskýcm programovacím jazykům Prolog a Lisp, ze začátku to s nimi byla pěkná magie, ale nakonec jsem se němi nějak skamarádil a pochopil aspoň jejich základy. Předmět měl taktéž několik cvičení, kde se ve zkratce znovu probraly vyhledávací algoritmy a jazyky Lisp a Prolog, na každému cvičení bylo nutné vypracovat jeden úkol, který byl hlavně v případě Prologu docela těžký, každopádně hodně záleželo na vstřícnosti vašeho cvičícícho a já nakonec cvičení absolvoval bez ztráty kytičky, čti bodu. Zkouška nebyla těžká, 6 příkladů, jasné zadání, obsáhlé bylo celé učivo. Jediné co mě namíchlo byl způsob opravování, kdy jsem za správně zodpovězenou otázku dostal jen čtvrtinu bodů a musel jsem si to dojít vyříkat až na reklamace, kde mi body byly přidány, bohužel kvůli stupidním argumentům, které zněly že programuji dle moderních standardů a nectím tradice, jsem neobdržel všechny které mi právem patřily.

Celkové hodnocení 9/10

Seminář JAVA

Cílem semináře bylo naučit se jazyk JAVA. Na přednášce se probíraly jen základy jazyka a proto jsem ani an jedné nebyl. Pro udělení zápočtu bylo nutné vypracovat projekt(ve dvojicích), simulující petriho sítě. Byl to spolu s IFJ největší projekt, který jsme doposud dělali. Nároky byly docela vysoké, samozřejmostí bylo grafické rozhraní, síťová komunikace, možnost lokálního i síťového úložiště a další drobnosti. Na projektu jsme pracovali nonstop týden a i tak se nám nepovedlo ho dotáhnout úplně do konce. Každopádně jsme měli vcelku funkční simulátor, který splňoval většinu požadavků a zápočet jsme s trochou štestí získali.

Celkové hodnocení 7/10

IZMA – Základy marketingu

Oddychový předmět vyučovaný na fakultě podnikatelské. Probíralo se toho minimum, množství informací z celého semestru bych přirovnal k jedné přednášce u nás na FITu. Pro úspěšné završení bylo nutné vypracovat týmový projekt (5 lidí), který na trh zaváděl nový produkt, byla to otázka jednoho večera a nakonec to bylo i docela zábavné, zápočtový testík i test byly asi úrovní někde na základní škole. To všechno dalo dohromady mé první A ze studia na VUT.

Celkové hodnocení 6/10